Jak wzmocnić swoją odporność

W zimnych miesiącach szczególnie łatwo zarazić się przeziębieniem lub grypą. Dlatego warto przygotować swój organizm do walki ze skrajnymi temperaturami, wiatrem i opadami atmosferycznymi. Zmiana kilku nawyków może zauważalnie podnieść odporność na infekcje.

Dzięki układowi odpornościowemu jesteśmy w stanie bronić się przed bakteriami i wirusami. Jego osłabienie objawia się częstym zapadaniem na infekcje, szybkim męczeniem i ogólnym złym samopoczuciem. Istnieje wiele czynników, które mogą upośledzić działanie układu immunologicznego. Nie służy mu stres, szczególnie ten przewlekły, mała ilość snu, uboga dieta, korzystanie z używek i zanieczyszczenie środowiska.

Nawyki wzmacniające odporność

Chcąc podnieść swoją odporność na infekcje warto zacząć od znajdywania czasu na to by dobrze się wyspać. Sen jest równie ważny dla naszego zdrowia fizycznego, ale także psychicznego. W tym czasie w organizmie zachodzi szereg procesów regeneracyjnych. Niezbędna ilość snu może być inna dla różnych osób, ale średnio wynosi osiem godzin. Ważne jest także, aby w trakcie dnia znaleźć czas na aktywny odpoczynek i wyciszenie, ponieważ bez tego łatwo można przyprawić się o kłopoty z zasypianiem.

Równie duży wpływ na układ immunologiczny ma dieta. Wzmocni go duża ilość świeżych owoców i warzyw, które zawierają antyoksydanty. Substancje zwalczające wolne rodniki, które atakując komórki powodują ich degradację. Do antyoksydantów należą różnego rodzaju witaminy takie jak witamina C, E i A. Można przyjmować je w postaci suplementów, ale dużo większą przyswajalność mają te zawarte w warzywach i owocach: marchwi, truskawkach, cytrusach, brokułach, porzeczkach, papryce i pomidorach.

Jeżeli czujemy, że nasz poziom odporności spada lub przechodzimy bardziej stresujący okres w życiu i nie chcemy by obiło się to na naszym zdrowiu warto do swojej codziennej diety włączyć miód, czosnek, imbir i ostre przyprawy w umiarkowanych ilościach. Czosnek jest nazywany naturalnym antybiotykiem z powodu swoich antybakteryjnych właściwości, dlatego szczególnie zimą powinno się jeść go więcej. Osoby, które nie tolerują jego zapachu mogą sięgnąć po suplementy, które dają ten sam efekt nie pozostawiając charakterystycznego posmaku. Odporność można wspomagać za pomocą ziół. Ziołowe suplementy na odporność często zawierają żeń-szeń i jeżówkę.

Zimą podstawą jest odpowiednie ubranie. Nic nie da przyjmowanie nawet najlepiej dobranych suplementów jeśli przemarzniemy do kości. Dlatego tak ważne jest ciepłe ubranie, noszenie czapki, która osłania zatoki, szalika i rękawiczek.

Wbrew pozorom wysoka temperatura w pomieszczeniach także nie sprzyja ochronie przed infekcjami. Bakterie i wirusy szybciej namnażają się w cieple. Dlatego tak ważne jest regularne wietrzenie i utrzymywanie temperatury w pomieszczeniach nie przekraczającej 20 stopni. Przegrzane powietrze ma mniejszą wilgotność co powoduje podrażnienie śluzówki nosa i ust.

W zimie, mimo niesprzyjających warunków, warto nie rezygnować z aktywności fizycznej. Odporność organizmu podnosi się hartując ją w kontrolowany sposób. A ćwiczenia wyzwalają wyrzut endorfin do krwi co podnosi nastrój.

Różne osoby mają różne poziomy odporności na infekcje, ale to nie znaczy że muszą pogodzić się z częstym chorowaniem. Zmiana kilku nawyków może podnieść sprawność układu immunologicznego. Dlatego już dziś warto wprowadzić do swojej diety więcej świeżych warzyw i owoców. A także pomyśleć o umiarkowanej aktywności fizycznej. Dla osób liczących na szybsze efekty dobrym wyborem mogą być suplementy.

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *