Powrót do formy po ciąży

Jeżeli czytasz ten tekst to gratuluję, prawdopodobnie niedawno zostałaś mamą lub niedługo nią będziesz :). Zapewne doskonale wiesz jak wyjątkowym czasem w życiu jest ciąża. Oczekiwaniu na przyjście na świat dziecka towarzyszą także liczne zmiany w Twoim organizmie. Jako kobieta musisz się liczyć z tym, że po ciąży i porodzie Twoje ciało będzie wyglądało inaczej niż przedtem. Przybędzie trochę kilogramów, skóra stanie się mniej elastyczna. Jednak nic stoi na przeszkodzie, abyś postarała się o siebie i swój wygląd. Oto kilka wskazówek na temat powrotu do formy po ciąży.

Bądź dla siebie dobra

Zacznijmy od podstawowej kwestii. Ciało kobiety, które wydało na świat nowe życie jest czymś najpiękniejszym na świecie. Niedoskonałości, które się na nim pojawiły powinny napawać Cię dumą, bo byłaś wspaniała i dzielna. Nikt nie ma takiego prawa do rozstępów i nadmiarowych kilogramów jak Ty. Dlatego starania o powrót do formy po ciąży zacznij od akceptacji samej siebie.

Nikt nie ma prawa od Ciebie oczekiwać, żebyś już w ciągu pierwszych kilku tygodni zaczęła intensywnie ćwiczyć. Poza tym aktywność fizyczna jest raczej ostatnią rzeczą o jakiej myśli świeżo upieczona mama. Okres po porodzie poświęć na odpoczynek, regenerację i troskę nad maluchem.

Gdy już nabierzesz sił

Jeżeli rodziłaś naturalnie to ćwiczyć możesz zacząć już po 4 tygodniach od porodu. W przypadku cesarskiego cięcia należy ten czas wydłużyć do 6 tygodni. Zacznij od poprawy kondycji i wydolności organizmu. Energicznie spaceruj raz dziennie z wózkiem przez godzinę, intensywnie maszeruj a jeśli czujesz się na siłach zacznij truchtać. Ruch na świeżym powietrzu każdemu poprawi humor. Dobrym pomysłem jest również zapisanie się na siłownię lub do fitness clubu. Nie każda mama ma jednak taką możliwość. Wówczas spokojnie możesz trenować w domu. Wykonuj ćwiczenia wzmacniające mięśnie, różne brzuszki, przysiady, pompki, deski. Jeżeli obawiasz się nudy lub braku pomysłów, poszukaj w internecie gotowych filmów z instruktorką.

Dobra kondycja i wzmocnione mięśnie przydadzą Ci się bardzo teraz jak i wtedy, gdy dziecko podrośnie. Nie oszukujmy się, noszenie malucha na rękach mimo, że jest cudownym uczuciem, po jakimś czasie sprawia, że ręce prawie omdlewają z wysiłku. Lepsza kondycja na pewno doda Ci energii w codziennych obowiązkach. Aktywność fizyczna skutecznie wpływa na poprawę humoru i co istotne, pomaga w zapobieganiu i walce z depresją poporodową.

Dieta mamy karmiącej

Wiesz, że Twój organizm jest Twoim sprzymierzeńcem w odchudzaniu? Podczas laktacji Twoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne wzrasta aż o 500 kcal. Oznacza to, że jeżeli tylko nie będziesz się za bardzo przejadać lecz zdrowo i racjonalnie odżywiać, to i tak schudniesz. Powiem więcej, karmiąca mamo – Tobie wręcz nie wolno ograniczać posiłków. Musisz jeść porządnie dla zdrowia swojego dziecka i własnego dobra. Restrykcyjne diety mogą zrobić Ci krzywdę i zatrzymać laktację. Wybieraj zdrowe, lekkostrawne potrawy. Posiłki pikantne, smażone mogą powodować u dziecka takie dolegliwości jak kolka, zaparcia, biegunka.

Zadbaj o siebie

Łatwo się domyślić, że dyżurną “stylizacją” mamy są dresy, wyciągnięta koszulka, kitka na głowie i podkrążone oczy. Wiadomo, wygoda i brak czasu. Ale wiesz, że oprócz bycia najlepszą matką na świecie jesteś też…kobietą. Nie stawiaj siebie samej na szarym końcu, tuż za gotowaniem, sprzątaniem, zakupami, pieluchami i praniem. Niech przez chwilę to ktoś inny utuli płaczącego malucha, żebyś Ty mogła się wykąpać i nasmarować ciało kremem ujędrniającym, aby poprawić wygląd skóry. Może świat się nie zawali w dniu, w którym pójdziesz do fryzjera podciąć zniszczone końcówki i pofarbować odrosty.

Pomyśl o sobie, będąc szczęśliwą kobietą staniesz się równocześnie spełnioną mamą.

Jeden komentarz
  1. O tak, wrócić do formy po ciąży bardzo ciężko. Pamiętam jak to było. Dobrze, że starsza siostra jeszcze kiedy byłam w 5m miesiącu dała mi pas ciążowy. I po ciąży używałam ten pas i szybko doszłam do formy.

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *