Kanapki z awokado, sałatka z awokado, maseczka z awokado… Jakie właściwości posiada smaczliwka?

Kolejna dieta cud? Zdecydowanie nie, choć warto wspomnieć o sposobie podania, odżywczych i odmładzających właściwościach smaczliwki, czyli awokado. Jedni z obrzydzeniem kręcą przecząco głową na widok tego owoca, inni dodają go niemal do każdej potrawy. I słusznie. Otoczona mięsistą konsystencją pestka również jest jadalna, przy czym ma właściwości antyoksydacyjne. Awokado to źródło witamin i zdrowych, nienasyconych kwasów tłuszczowych, eliksir młodości i wygładzonej, elastycznej skóry. Same korzyści!

Awokado, smaczliwka wdzięczna lub krokodyla gruszka

Awokado jest owocem, który rośnie na drzewach z rodziny wawrzynowatych, występujących w obu Amerykach i w Azji południowo-wschodniej. Awokado kształtem przypomina jajko, choć zwykle jest od niego dużo większe. Duża pestka wewnątrz otoczona jest przez bladozielony miąższ o konsystencji masła. Całość pokrywa cienka, zielona łupina. Awokado zawiera zdrowe tłuszcze (omega-3 i omega-6), cukry proste, witamina E (nazywana witaminą młodości, gdyż jej obecność stymuluje produkcję kolagenu, odpowiadającego za właściwe napięcie skóry), witaminę A, B1, B2, C, PP, K, I i kwas foliowy. W owocu obecne są również minerały, takie jak wapń, fosfor i potas oraz błonnik.

Właściwości awokado

Jeśli do tej pory nie miałeś okazji skosztować awokado, to te informacje mogą zwiększyć Twój apetyt. Jak smaczliwka może wpłynąć na Twój organizm?

  • awokado korzystnie wpływa na odchudzanie  (nienasycone kwasy tłuszczowe obniżają poziom cholesterolu we krwi i usprawniają metabolizm),
  • wpływa na właściwe funkcjonowanie mózgu (obecne w owocu kwasy tłuszczowe omega i witamina E poprawiają koncentrację i pamięć, a także zapobiegają rozwojowi choroby Alzheimera),
  • zapewnia prawidłową pracę układu sercowo-naczyniowego,
  • zawiera kwas foliowy korzystnie wpływający na rozwój układu nerwowego płodu,
  • ma działanie przeciwstarzeniowe (antyoksydacyjne działanie glutationu korzystnie wpływa na pracę wątroby i układu nerwowego, zwiększa odporność organizmu,
  • awokado wspomaga procesy trawienne,
  • ułatwia wchłanianie składników odżywczych w jelitach,
  • awokado chroni wzrok (obecna w awokado luteina chroni oczy przed zwyrodnieniem plamki żółtej i zapobiega zaćmie).

Korzyści wynikających z jedzenia awokado jest wiele, a jak wiadomo, apetyt rośnie w miarę jedzenia.

Jak należy jeść awokado?

Awokado jest owocem, który ma dość specyficzny smak. Zwykle zjadamy jedynie miękką część awokado, wyrzucając pestkę. Spożywanie tego owocu bez dodatku przypraw i innych składników może być mało przyjemne, toteż powstało wiele propozycji podania awokado z oliwą z oliwek, solą, cytryną lub dodając owoc do sałatek warzywnych lub owocowych. Pasta z awokado może posłużyć za masło na kanapkach, można je dodać do potraw mięsnych lub z makaronu. To, co większość z nas traktuje jako odpad, czyli pestka jest niezwykle bogata w substancje odżywcze, w tym błonnik oraz w jedne z najsilniejszych utleniaczy. Jak jeść pestkę? Najpierw należy ją wysuszyć, a po kilku dniach rozdrobnić. Sproszkowaną pestkę można dodawać do potraw lub koktajli.

Awokado możemy podawać na różne sposoby i, biorąc pod uwagę jego specyficzny smak i konsystencję, z pewnością owoc ten ma swoich zwolenników, jak też przeciwników. Znając korzyści wynikające z wprowadzenia awokado do naszej diety,  może się okazać, że smak owocu jest całkiem znośny.

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *