Co jeść, by mieć lepszy nastrój jesienią? Dieta serotoninowa

Jesteś stale zmęczony i masz zły nastrój? Brakuje Ci motywacji? Wszystko to dzieję się w Twoim mózgu. Nie jest tajemnicą, że aby funkcjonował on prawidłowo, mózg potrzebuje odpowiedniej ilości glukozy. Właściwie odżywiony – produkuje większe ilości serotoniny, neuroprzekaźnika nazywanego też “hormonem szczęścia”. Dlaczego? To bardzo proste. Serotonina decyduje o naszym nastroju, wytrzymałości na ból i apetycie. U wielu z nas nieodłącznym towarzyszem głodu jest zły nastrój, i trwa on dopóki, dopóty nie dostarczymy organizmowi odpowiedniego rodzaju i dawki pożywienia. Nasz mózg preferuje węglowodany złożone, które za sprawą powolnego metabolizmu pozwalają utrzymać stężenie glukozy we krwi na stałym poziomie.

“Hormon szczęścia” i jego właściwości

Serotonia to hormon tkankowy, który powstaje za sprawą obecnego w diecie aminokwasu (tryptofanu) i węglowodanów. Serotonina reguluje temperaturę ciała, wpływa na spokojny sen i nastrój, a jej działanie jest zbawienne dla człowieka zwłaszcza w stanach depresyjnych i lękowych. Z tego też względu osobom cierpiącym na depresję podaje się leki z grupy SSRI, których działanie polega na wychwycie zwrotnym serotoniny bądź innych hormonów o podobnym działaniu, takich jak noradrenalina i dopamina, pozytywnie wpływających na pracę ludzkiego mózgu.

Dieta poprawiająca nastrój?

Jeśli w ostatnim czasie zauważyliśmy spadek formy, czujemy się rozdrażnieni lub dopada nas smutek, może być to wysyłany przez nasz mózg sygnał, który należy odczytać jako: “jestem głodny!” Wówczas powinniśmy dostarczyć mu pożywienia, które pobudzi wydzielanie serotoniny i ustabilizuje poziom glukozy we krwi. Co warto jeść, aby nasza kondycja psycho-fizyczna była zadowalająca? W naszej diecie powinny znaleźć się:

  • pełnoziarniste pieczywo (źródło węglowodanów złożonych, sodu, potasu, choliny i witamin z grupy B),
  • żółty ser lub mleko (źródło wapnia, fosforu i tryptofanu),
  • ciemnozielone warzywa liściaste i rośliny strączkowe (źródło magnezu – soja,fasola, soczewica),
  • nieoczyszczony ryż, orzechy, pestki dyni lub słonecznika (źródło magnezu, litu, miedzi, manganu),
  • jaja i podroby (źródło żelaza, białka, witamin z grupy B),
  • morskie ryby (źródło kwasów tłuszczowych wzmacniających układ nerwowy),
  • warzywa i owoce (źródło witamin, cukrów i minerałów),
  • spożywanie dużych ilości wody.

Znów odzyskasz apetyt na życie!

Wiesz już, co może pozytywnie wpłynąć na Twój nastrój, równie ważne jednak jest posiadanie wiedzy na temat tych produktów, których należy unikać, aby nasz nastrój pozostał dobry, a są to:

  • duże ilości słodyczy (cukry proste tylko wzmagają apetyt na słodycze),
  • tłuste potrawy, jedzenie przetworzone i fast foody (brak potrzebnych wartości odżywczych),
  • napoje energetyzujące i czarna kawa (chwilowe pobudzenie jedynie nasila zmęczenie),
  • przebywanie w nieoświetlonych i rzadko przewietrzanych pomieszczeniach (zwiększone uczucie zmęczenia, przygnębienie),
  • palenie tytoniu (jest szkodliwe i wzmaga zmęczenie),
  • alkohol w dużych ilościach.

Stosując się do tych kilku zaleceń jakość Twojego życia znacznie się poprawi, odżywcze składniki zawarte w produktach włączonych do Twojej diety będą cennym składnikiem dla organizmu, pożywieniem dla ciała i ducha. Zbilansowana i bogata w złożone węglowodany dieta w obecności świeżych warzyw i owoców nie tylko korzystnie wpłynie na zdrowie i wygląd Twojego ciała, ale także pobudzi mózg do działania, zwiększy Twoją koncentrację, zniweluje zmęczenie, a co najważniejsze, poprawi Twój nastrój!

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *