Co jeść, aby skóra wyglądała pięknie?

Popularne przysłowie: „jesteś tym, co jesz” mogłoby również mieć postać: „masz skórę, jak twoje jedzenie”. Ta zasada nie odnosi się do każdego, jednak skutki pewnych zachowań można odczuć po wielu latach, na przykład pojawieniem się trądziku po 30. roku życia. Warto znać podstawowe zasady dotyczące zdrowego odżywiania, aby móc cieszyć się piękną cerą przez długie lata.

Jedzenie a cera

Podstawowym błędem żywieniowym jest spożywanie zbyt dużej ilości węglowodanów, a zbyt mało białek i zdrowych tłuszczów (1). Z tego powodu mamy gorsze samopoczucie, mniej energii, a nasza cera jest zmęczona i szara. Na stan skóry (i całego organizmu) mają wpływ nie tylko kosmetyki, ale również styl życia, m.in. jakość jedzenia i  ilość wypitej wody.

Piękna cera – co jeść?

Wszystkie witaminy i mikroelementy znajdują się na… talerzu. Warto unikać cukru oraz przetworzonej żywności. Pięknej cerze sprzyjają: (1,2)

  • codzienne picie dużej ilości wody mineralnej,
  • jedzenie ryb (kwasy tłuszczowe Omega -3),
  • zielone warzywa (detoks, energia, alkalizowanie – odkwaszanie organizmu),
  • żywność bogata w błonnik (np. awokado),
  • proteiny (ochrona systemu immunologicznego) – jaja, mięso, sery,
  • probiotyki (chronią florę jelitową),
  • żywność i przyprawy o działaniu przeciwzapalnym (warzywa, siemię lniane, imbir, kurkuma),
  • antyoksydanty (witamina C, E i betakaroten),
  • minerały potrzebne do ochrony skóry (np, cynk).

Sucha skóra – co jeść?

Jeśli twoja skóra jest bardzo wysuszona, sięgaj przede wszystkim po kwasy omega-3 i omega-6, które odżywią skórę. Kwasy znajdują się w produktach bogatych w tłuszcze (ryby, ziarna, orzechy, len, olej lniany lub rzepakowy). Nie zapominaj o piciu wody mineralnej z dobrego źródła (około 1,5-2 l dziennie). Warto jeść również awokado, które działa przeciwzapalnie i odmładzająco oraz twaróg, który zawiera dużo wapnia, selenu i usuwa wolne rodniki. (1)

Swędzenie skóry po jedzeniu

Uczucie swędzenia skóry po jedzeniu może mieć wiele przyczyn: sygnalizuje alergię, nietolerancję na jakieś składniki pokarmowe, ale również zaburzenia pracy nerek, dróg żółciowych czy choroby układu krwiotwórczego i krwi. Warto skonsultować się z lekarzem, który ustali przyczynę choroby i zaleci odpowiednie leczenie. (1)

Cera trądzikowa – co jeść?

Cera trądzikowa to coraz częstszy problem, nie tylko u nastolatków, ale również nieco starszych osób. Nie istnieje niestety konkretna dieta, która zwalczy ten problem, ale lekarze zalecają ograniczenie spożycia węglowodanów o dużym indeksie glikemicznym, powodujące wyrzut insuliny (2). Zaleca się spożywanie:

  • produktów zawierających antyoksydanty oraz betakaroten i likopen: boćwina, brokuły, cykoria, dynia, jarmuż, marchew, papryka czerwona, natka pietruszki, szczaw i szpinak, a także melony, brzoskwinie i morele oraz pomidory,
  • witaminy E – oleje, orzechy, produkty pełnoziarniste,
  • cynku – mięso, jaja, nasiona słonecznika, dyni, kiełki i otręby pszenne, czosnek, cebulę, a także ryby i ostrygi.

Więcej na temat pielęgnacji skóry znajdziesz na pielegnacja.expert.

 

  1. Gwarek K. Jak być piękną na wiosnę? Farmacja Praktyczna 2008;4(10):37-40
  2. Wnęk D. Dieta w trądziku. Dostęp online: http://dieta.mp.pl/diety/diety_w_chorobach/132245,dieta-w-tradziku Data dostępu: 10.04.2017

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *