Dieta paleo – sposób na zdrowe odżywianie

W dzisiejszych czasach, gdy karierę zrobiło sformułowanie “jesteś tym co jesz”, wiemy że dieta ma kluczowy wpływ na nasze życie. To od niej zależy nie tylko nasze zdrowie, ale także samopoczucie i ilość energii. Dlatego coraz popularniejsza staje się dieta paleo.

W dobie przetworzonej żywności okazuje się, że najnowsze produkty techniki żywieniowej wcale nam nie służą. Nasze organizmy nie są przystosowane do jedzenia dużej ilości rafinowanych cukrów i diety bogatej w tłuszcze oraz wysokokaloryczne potrawy.

Coraz więcej wiemy o życiu człowieka pierwotnego w tym to jak się odżywiał. Dieta paleo to próba odtworzenia sposobu odżywiania się ludzi w paleolicie. Szacuje się, że do niego ewoluowały nasze organizmy i dzięki temu możliwe będzie osiągnięcie optimum zdrowia.

Mówiąc o odtwarzania sposobu odżywiania, nie należy traktować tego w sposób dosłowny. W diecie paleo chodzi o naśladowanie jadłospisów przodów wykorzystując dostępne produkty i eliminowaniu ze swojego menu tego, czego nie jedli paleolityczni ludzie, więc żywności do której nasze organizmy nie są dostosowane.

Dieta paleo zasady

W myśl tej zasady osoby chcące praktykować dietę paleo powinny wykluczyć ze swojego menu cukier w prostej postaci, zboża i rafinowane oleje. Podstawą żywienia powinny być: warzywa, owoce, jajka, ryby, orzechy, grzyby i mięsa. Idea opiera się na spożywaniu nieprzetworzonej żywności. Nazywanie tego sposobu odżywiania dietą nie jest do końca zasadne, ponieważ nie wymusza on żadnych ograniczeń w wielkości porcji. Zamiana przetworzonych produktów na ich miej przetworzone odpowiedniki powoduje zmniejszenie ilości spożywanych kalorii, dzięki eliminacji prostych cukrów, soli i części tłuszczów.

Okres paleolitu trwał około 3 milionów lat. W tym czasie został ostatecznie ukształtowany gatunek Homo sapiens. Nastąpiło to przed rewolucją agrarną, powstaniem rolnictwa i nauczeniem się ludzi tego jak hodować zboża, dlatego siłą rzeczy nie mogły one występować w ich diecie. Okresem następującym po paleolicie jest neolit. To w czasie tego okresu ludzie zaczęli uprawiać rolę. Jednak był on około tysiąca razy krótszy, dlatego organizmy ludzkie nie zdążyły przystosować się do przetwarzania tego rodzaju żywności.  

Rekonstruując dietę człowieka pierwotnego możemy przypuszczać co było składnikiem jego jadłospisu opierając się na analizie pozostałych szczątków i diety kultur pierwotnych, które przetrwały do dziś. Na menu ogromny wpływ miało środowisko w jakim żył człowiek pierwotny. Szacuje się, że udział tłuszczów i cukrów w jego diecie wynosił odpowiednio 30 – 39% i 39 – 40%. W jadłospisie współczesnego Europejczyka około 50% stanowią tłuszcze, a ilość samych cukrów prostych przekracza 10%. Aktywność fizyczną ludzi żyjących w paleolicie porównuje się do dzisiejszych sportowców wyczynowych.

Zasady diety paleo pokrywają się z większością zaleceń dotyczących zdrowego odżywiania. W ostatnim czasie ten system żywienia znalazł wielu zwolenników co skutkowało pojawieniem się wielu przepisów na dania w diecie paleo, która nie tylko dostarcza wielu substancji odżywczych, witamin i mikroelementów, ale też zawiera mniej kalorii w porcjach tej samej wielkości.

Zmniejszenie kaloryczności swoich posiłków nawet o kilka procent potrafi wymiernie zmniejszyć ryzyko pojawienia się chorób układu krążenia i otyłości. Można uzyskać ten efekt stosując się do diety bez konieczności głodzenia się i innych dietetycznych restrykcji. Jeżeli połączymy to z umiarkowaną aktywnością fizyczną szybciej zobaczymy efekty, a dawka endorfin poprawi nam samopoczucie.

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *