Dieta bezglutenowa – moda czy dobrodziejstwo dla organizmu

Ostatnio coraz więcej osób przechodzi na tzw. dietę bezglutenową. Dużo mówi się także o złym wpływie glutenu na nasz organizm. Czy rzeczywiście gluten jest szkodliwy i każdy powinien zrezygnować z tego składnika w swojej diecie?

Gluten – co to takiego?

Gluten to mieszanina białek roślinnych – gluteniny i gliadyny – która występuje w ziarnach zbóż, np. jęczmienia, żyta czy pszenicy. Gluten, zawarty w mące, w połączeniu z wodą tworzy strukturę nadającą ciastu lepką konsystencję oraz wpływa na jego wyrastanie.

Nietolerancja glutenu

Niektóre osoby są uczulone na gluten i muszą koniecznie wykluczyć go ze swojej diety. Nietolerancja glutenu to celiakia. Jedyną metodą zapobiegania objawom tej choroby jest odstawienie produktów zawierających gluten.

Objawy celiakii

  • zaburzenia funkcjonowania jelit
  • problemy trawienne
  • osłabienie organizmu
  • niedokrwistość
  • uczucie zmęczenia

Celiakię rozpoznaje się poprzez badanie serologiczne na obecność przeciwciał, biopsję jelita cienkiego oraz badanie krwi.

Dieta bezglutenowa – jak wygląda?

Dieta ta jest konieczna dla osób uczulonych na gluten oraz chorujących na celiakię. Osoby zdrowe nie muszą, a nawet nie powinny rezygnować z glutenu, ponieważ mogą wówczas dostarczać do swojego organizmu zbyt małą ilość węglowodanów, witamin i błonnika, które znajdują się w produktach zawierających gluten. Będąc na diecie bezglutenowej należy bardzo precyzyjnie dobierać żywność i czytać etykiety na gotowych produktach, ponieważ zaszkodzić może nawet śladowa ilość glutenu.

Produkty wolne od glutenu to m.in.:

  • wyroby z mąki kukurydzianej, ryżowej, sojowej, gryczanej, prosa czy komosy ryżowej
  • kasza jaglana
  • ziemniaki
  • amarantus
  • fasola
  • orzechy
  • soczewica, ciecierzyca
  • sezam
  • siemię lniane
  • jajka, mięso, ryby
  • owoce, warzywa
  • mleko i produkty mleczne

Dieta bezglutenowa zyskała sławę głównie dzięki celebrytom, którzy chętnie ją stosują i opowiadają o jej cudownym wpływie ma na ich organizm. Taka dieta ma oczywiście swoje zalety, ale także wady. Na pewno wymaga wielu żywieniowych wyrzeczeń i wytrwałości. Należy również umiejętnie dobierać inne produkty spożywcze, które zawierają węglowodany, błonnik oraz witaminy. Jednym z minusów diety bezglutenowej jest także wysoki koszt produktów bezglutenowych, które najłatwiej kupić w sklepach ekologicznych. Nie każdy też ma łatwy dostęp do takich zakupów, a przyrządzanie wielu posiłków jest utrudnione poprzez wyszukiwanie różnych zamienników.

Zalety diety bezglutenowej

  • ma dobry wpływ na układ pokarmowy
  • pozwala obniżyć i uzyskać odpowiednią masę ciała
  • zmniejsza objawy różnych chorób autoimmunologicznych
  • wpływa na poprawę samopoczucia (szczególnie przy nietolerancji glutenu)

Dieta bezglutenowa polecana jest przede wszystkim osobom z nietolerancją glutenu oraz alergią na ten składnik. Osoby zdrowe, które prawidłowo trawią gluten nie muszą z niego zrezygnować, poniewaz nie działa on szkodliwie na organizm. Lekarze podkreślają, że wykluczenie glutenu, bez wskazań zdrowotnych, może spowodować niedobory składników odżywczych. Dieta ta musi być zawsze prawidłowo skomponowana, uwzględniająca produkty zastępcze bogate w witaminy i węglowodany. Dieta bezglutenowa na pewno nie powinna być promowana jako najlepszy sposób na poprawę samopoczucia, albo odchudzanie – nie taki jest jej cel.

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *